Mindfulness Meditation

Mindfulness er at være nærværende i nuet, at være opmærksom fra det ene øjeblik til det næste.

Vi har alle evnen til at være opmærksomme, vi har bare brug for at træne denne evne, det kan vi blandt andet gøre igennem meditation, åndedræts øvelser, kropsbevidsthed og energi øvelser.

Vi  kan i alle daglige aktiviteter øve os i at være tilstede, opmærksomme, sanselige,  når vi spiser, når vi vasker op, eller når vi bevæger os.

At være nærværende vil sige, at vi er tilstede i vores kroppe, opmærksomme på vores tanker og følelser, og at der er en accept af det, der er lige nu. Vi blive ofte opslugt af tanker, af fortiden eller fremtiden , vi har travlt med at “gøre” en masse ting, travlt med at præstere eller leve optil en forestilling, vi har om livet. Vi har brug for at slappe af og “være” også når vi er aktive.

Mindfulness meditation kræver daglig disciplin, det er ikke noget, som man kan læses sig til, det kræver indre erfaring. Og allerede her kommer vi op imod, den del af os der bare vil “sove”, eller som pludselig ikke har brug for det, eller som heller vil prøve noget andet mere hot.

Mindfulness meditation kan hjælpe dig til at håndtere din stress, din angst, dit mindreværd, dit selvhad eller rumme en fysisk smerte. Det kan give dig redskaber til, at du ikke reagerer så meget, men istedet respondere. Det kan være vejen til at lære at elske dig selv, som det unikke væsen, du er.

 

Den træning og selvudvikling kan foregå i et individuelt forløb eller foregå i grupper.

Se kursus på http://ritamarie.dk/kursus-og-event/